Selecteer een pagina

Historie op z’n Rotterdams

De Maastunnel, joh! Ken je dat niet? Die oudste afgezonken tunnel van heel Nederland, in Rotterdam, bij de Nieuwe Maas. Gewoon legendarisch, man! Het is zo’n belangrijk stukkie van ons Rotterdamse wegennet, daar rijden dagelijks wel 75.000 motorvoertuigen doorheen, plus nog eens 7.000 fietsers en brommers en zo’n 150 voetgangers.
De Maastunnel is trouwens gebouwd volgens de afzinkmethode, dat weet je wel. In die tunnel zijn twee buizen voor auto’s, maar ook twee buizen voor die fietsers en voetgangers. Je weet toch! Alleen brommers, die zijn er verboden vanwege de ventilatie.
Weet je, na 75 jaar was die tunnel echt wel toe aan een flinke opknapbeurt. En dus ging die hele bubs dicht voor meer dan twee jaar, alleen noordwaarts bleef ‘ie open. Maar nu is die weer helemaal fris en fruitig, man. Er zijn betonreparaties gedaan en er is nieuw wegdek en nieuwe tegels gelegd. Plus dat alles nu weer helemaal voldoet aan de huidige veiligheidsnormen. Dat is toch wel fijn, toch?
De Maastunnel is trouwens niet alleen zo belangrijk voor ons wegverkeer, hè. Die heeft ook echt een stukkie geschiedenis. Die tunnel was toch gewoon de eerste verkeerstunnel van Nederland, toch? En die is gewoon op 14 februari 1942 stilletjes geopend. Maar weet je wat pas echt legendarisch is? Dat die tunnel de eerste onderspoelde tunnel was, man! Echt zo’n primeur toen der tijd, weet je wel?
Kortom, die Maastunnel is gewoon een stukkie Rotterdamse trots, joh! Het is gewoon een uniek staaltje van techniek en bouwkunst. En na die laatste renovatie kan die tunnel nog wel even mee. Want die Maastunnel, die blijft gewoon een onmisbaar deel van ons mooie Rotterdam, hè.